14-02-2019 Eko Walentynki
Eko – Walentynki to ogólnopolska akcja edukacyjna realizowana od 2010 roku, której celem jest popularyzacja selektywnej zbiórki i recyklingu zużytych baterii oraz zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. W „Eko – Walentynkach” uczestniczyło do tej pory blisko 1000 lokalnych partnerów, którzy zebrali ponad 10 mln sztuk zużytych baterii. Pragniemy pokazać, że podczas święta zakochanych, na to najwspanialsze uczucie, zasługuje również Ziemia. Przypominamy, że codzienna troska o otaczający świat, np. zbiórka zużytych baterii, jest najlepszym dowodem miłości do naszej planety – mówi Dominik Dobrowolski ekolog i podróżnik, pomysłodawca akcji.
Relacja Marcela Warmuza – szefa Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole. SU jest współorganizatorem tej akcji w naszej szkole:
„Kochamy segregację? Każdy człowiek wie czym jest ekologia. Określenie „ekologia” stanowi połączenie greckich „oikos” i „logia”, gdzie „oikos” oznacza „dom”, a „logia” – „naukę” . Zwykle ochrona środowiska kojarzy nam się z segregacją odpadów, resztek jedzenia, z akcjami promującymi rekultywację naszego eko-systemu. Uczniowie ZSO Zator wzięli udział w akcji Eco Walentynki. Święto zakochanych to nie tylko czas dla drugiej połówki, ale i także okazja by wyrazić miłość do naszej planety. Samorząd Uczniowski wraz z nauczycielem geografii Panią Małgorzatą Bernowską przyłączyli się do tej ogólnopolskiej akcji na rzecz środowiska. Wolontariusze przez dwa dni zbierali zużyte baterie oraz mały sprzęt elektroniczny, a zamian za przyniesienie elektrośmieci ,,ratownicy środowiska” otrzymywali upominki w formie lizaków – serduszek czy ciasteczek. Cała akcja potrwa jeszcze do Dnia Ziemi czyli zakończy się 22 kwietnia. W dalszym ciągu odbieramy zużyte baterie i drobny sprzęt elektroniczny.”
Relacja Marcela Warmuza – szefa Samorządu Uczniowskiego w naszej szkole. SU jest współorganizatorem tej akcji w naszej szkole:
„Kochamy segregację? Każdy człowiek wie czym jest ekologia. Określenie „ekologia” stanowi połączenie greckich „oikos” i „logia”, gdzie „oikos” oznacza „dom”, a „logia” – „naukę” . Zwykle ochrona środowiska kojarzy nam się z segregacją odpadów, resztek jedzenia, z akcjami promującymi rekultywację naszego eko-systemu. Uczniowie ZSO Zator wzięli udział w akcji Eco Walentynki. Święto zakochanych to nie tylko czas dla drugiej połówki, ale i także okazja by wyrazić miłość do naszej planety. Samorząd Uczniowski wraz z nauczycielem geografii Panią Małgorzatą Bernowską przyłączyli się do tej ogólnopolskiej akcji na rzecz środowiska. Wolontariusze przez dwa dni zbierali zużyte baterie oraz mały sprzęt elektroniczny, a zamian za przyniesienie elektrośmieci ,,ratownicy środowiska” otrzymywali upominki w formie lizaków – serduszek czy ciasteczek. Cała akcja potrwa jeszcze do Dnia Ziemi czyli zakończy się 22 kwietnia. W dalszym ciągu odbieramy zużyte baterie i drobny sprzęt elektroniczny.”
5-02-2019 Dzień Bezpiecznego Internetu
Dzień Bezpiecznego Internetu (DBI) obchodzony jest z
inicjatywy Komisji Europejskiej od 2004 r. Początkowo obchodzony był tylko w
Europie, ale już od lat DBI przekroczył jej granice angażując państwa z całego
świata.
Głównym celem DBI jest inicjowanie i propagowanie działań na
rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych,
zaznajomienie rodziców, nauczycieli i wychowawców z problematyką bezpieczeństwa
online oraz promocję pozytywnego wykorzystywania internetu. Ideą DBI jest
podkreślanie siły współdziałania w dbaniu o cyfrowe bezpieczeństwo, zarówno na
poziomie międzynarodowym, jak również lokalnym, łącząc zaangażowanie wielu
instytucji, ale także rodziny, czyli najbliższego otoczenia dziecka.
Również nasza szkoła, tradycyjnie już, włączyła się w
obchody DBI pod hasłem „Dzień Bezpiecznego Internetu: Działajmy razem!” Na
lekcjach pojawiły się karty pracy, burza mózgów, rozwiązywaliśmy krzyżówki, oglądaliśmy
filmy edukacyjne, a wszystko po to, by promować pozytywne zastosowania
internetu, tolerancję oraz tworzenie kultury zrozumienia.
11 I 2019 Noc w szkole
Wydawać by się mogło, że uczniowie nie lubią spędzać czasu w szkole. Zadania domowe, sprawdziany, kartkówki, codzienna rutyna czasami nas drażni. A jeżeliby zorganizować noc w szkole? Dwanaście godzin w szkole? To się może wydawać ciekawe!
Samorząd Uczniowski w piątek przed feriami 11 stycznia zorganizował niebywałą zabawę dla uczniów: Noc w szkole. Wydarzenie cieszyło się dużą popularnością. Młodzież od klasy V do VIII włącznie z klasami gimnazjalnymi od 17.30 do 6.30 spędziła całą noc w szkole. Tajemnicze, ciemne korytarze, łazienki i sale. Wydawać by się mogło, że to dramatycznie przeżycie, ale było odwrotnie! Uczniowie mogli spotkać się z jedną z ważniejszych ikon popkultury XX wieku czyli z Elvisem Presleyem! Podczas imprezy odbyła się dyskoteka, na której zagrał nam DJ BALU – opiekun Samorządu Uczniowskiego Pan Piotr Balonek. Wraz z światłami reflektorów i w rytm muzyki uczniowie roztańczyli się na całego. Potem odbył się krótki apel – uczniowie zostali zapoznani
z kolejnymi atrakcjami m.in. zostali podzielenie na grupy, gdyż specjalnie na tę imprezę został przygotowany quest pt. „Na tropie Kopernika”. Uczestnicy w grupach siedmioosobowych zmierzyli się z zadaniami – mieli na zadanie rozszyfrowywać hasła i zagadki. Kolejnym punktem imprezy był seans filmowy. Następnie młodzież, śpiąc na materacach na małej sali sportowej, oglądała kultowe filmy animowane. Nie mogło zabraknąć również pizzy oraz popcornu! Pod koniec został rozstrzygnięty konkurs na najlepszy strój – zwyciężczynią została Marianna Żwawa. Nocy tej towarzyszyły niezapomniane emocje! Z pewnością był to najlepiej spędzony czas w szkole.
W imieniu Samorządu Uczniowskiego, jako przewodniczący, chciałbym podziękować opiekunom imprezy Pani Anecie Huczek-Wojtal, Pani Jolancie Kajtoch, Panu Markowi Maślance oraz Panu Piotrowi Balonkowi, gdyż to im należą się wyrazy uznania. Bardzo serdecznie dziękujemy za czas, który Państwo nam poświęcili i opiekę nad nami, a na ręce Pani dyrektor składam serdeczne podziękowania za użyczenie nam sali i pozwolenie na zorganizowanie imprezy. A wam koledzy
i koleżanki dziękuję za przybycie i mam nadzieję, że miło spędziliście z nami ten czas.
Marcel Warmuz
11 XI 2018 100 lat Niepodległości
"Jeszcze jeden listopad do okna zapukał żółtych liści szelestem..."11 listopada to jeden z najważniejszych dni w kalendarzu. Obchodzimy wtedy Dzień Niepodległości. W 2018 roku 11 listopada to dzień szczególny, bo minęło 100 lat od odzyskania przez Polskę niepodległości. Z tej okazji jak co roku przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego i poczet sztandarowy wzięli udział w uroczystej Mszy św. w kościele parafialnym świętach Wojciecha i Jerzego, a po niej uczestniczyli w przemarszu z udziałem władz miasta, służb, dyrektorów szkół, uczniów i mieszkańców gminy na cmentarz przed Grób Nieznanego Żołnierza. Oddaliśmy hołd żołnierzom, składając wiązankę kwiatów przed grobem poległych.
Bądź bezpieczny w naszej szkole
Dzień Edukacji Narodowej
“Nauczyciel … to jedna z najbardziej wyjątkowych postaci na całym
świecie, bo któż inny mógłby każdego dnia ofiarowywać to, co w nim
najlepszego, cudzym dzieciom?”
(D. Beisser)
12 października
z okazji zbliżającego się Dnia Edukacji Narodowej przedstawiciele
Samorządu Uczniowskiego postanowili osłodzić nauczycielom ten dzień
pięknymi życzeniami i pysznymi muffinkami. Nauczycielom towarzyszył
uśmiech i takiego uśmiechu życzymy im codziennie. Z najlepszymi życzeniami dla naszych Nauczycieli i wszystkich Pracowników szkoły
Chwila prawdy - wybory do Rady SU
Dzień 28 września stał się prawdziwym świętem
demokracji w naszej szkole. Po niezwykle ożywionej kampanii wyborczej i
świetnie zorganizowanej debacie przyszedł czas na tzw. chwilę prawdy –
czas na dokonanie mądrego i odpowiedzialnego wyboru.
Już
od wczesnych godzin rannych w szkole pracowała Komisja wyborcza,
przygotowując lokal. Zadbano o wyznaczenie trasy do niego, opisano drzwi
lokalu, zadbano też o jego estetykę. Barwy państwowe, godło oraz
odpowiedni zapieczętowana urna wyborcza podkreśliły doniosłość
wydarzenia.
Już w pierwszych minutach po
otwarciu lokalu wyborczego komisja miała pełne ręce pracy: zbierała
podpisy na listach wyborców, sprawdzała legitymacje szkolne i wydawała
karty do głosowania oraz udzielała niezbędnych instrukcji. Głosujący
mogli oddać swój głos w specjalnie wyznaczonych miejscach,
zapewniających dyskrecję.
Po zamknięciu
lokalu wyborczego nastąpiło otwarcie urny i zliczenie głosów. Komisja
wyborcza może być chyba z siebie dumna, bo okazało się, że nikt nie
oddał głosu nieważnego. To zasługa odpowiedniej informacji.
W
głosowaniu wzięło udział 309 uprawnionych uczniów (to jest 99,68% ogółu
uprawnionych). Poszczególni kandydaci zdobyli następującą ilość
głosów:
- Marcel Warmuz – 156
- Tosi Buassa – 73
- Piotr Mitera – 67
- Oskar Falkowski – 13
Zwycięzcom składamy serdeczne gratulacje i życzymy kreatywności, samozaparcia i wytrwałości
w realizacji wyborczych obietnic.
w realizacji wyborczych obietnic.
Kandydaci w ogniu pytań - szkolna debata
Dnia 26.09.2018 odbyła się debata kandydatów do Rady Samorządu
Uczniowskiego przy ZSO w Zatorze na temat: "Jakie działania szkolne i
lokalne są warte zrealizowania przez samorząd uczniowski? - nasze
pomysły i dobre praktyki". Celem debaty było omówienie słabych i mocnych
stron pracy SU w naszej szkole oraz prezentacja kandydatów do Rady SU i
ich programów wyborczych. Myślą przewodnią debaty stały się słowa A.
Ferriere: "Samorządności należy uczyć się tak, jak matematyki lub innego
przedmiotu". Podczas naszej debaty obowiązywały zasady, z którymi
wszyscy jej uczestnicy zostali zapoznani:
- Mówimy za siebie, nie przypisujemy innym własnych opinii.
- Krytykujemy wypowiedź, nie osobę.
- Nie mówimy o sprawach osobistych.
- Szanujemy siebie nawzajem.
- Mówimy krotko i na temat.
Kampania wyborcza nabiera rumieńców
Kandydaci do Rady Samorządu Uczniowskiego prowadzą ożywioną kampanię wyborczą. Spotykają się z potencjalnymi wyborcami, ale prowadzą również kampanię wyborczą przy użyciu portali społecznościowych.I prezentacja Marcela
Przygotowania do debaty
Do debaty pozostało już kilka dni. Oprócz udostępnionego już linku arkusza Word na dysku Google w szkole przygotowano skrzynkę pytań do kandydatów oraz propozycji działań dla nowego Samorządu. Komisja Wyborcza zachęca koleżanki i kolegów do skorzystania z tej możliwości przekazania zarówno pytań jak i sugestii dotyczących nowego SU.Do czego służy samorząd? - uświadamiamy wszystkich
Trafnych i mądrych wyborów do Samorządu Uczniowskiego można dokonać
tylko wówczas, jeżeli jest się świadomym tego, co może SU, do czego
jest powołany. Szkolna Komisja Wyborcza zadbała o to, aby każdy uczeń
naszej szkoły został wyposażony w tę podstawową wiedzę. Niektórzy
zdobyli ją podczas lekcji wychowawczych, inni – w czasie przerw
międzylekcyjnych- mogli obejrzeć film pt. „Jak działa system” (źródło
YouTube - https://www.youtube.com/watch?v=qdO7swb7vPw&t=9s ).
To właśnie dzięki temu krótkiemu filmowi nasi koledzy mogli
zrozumieć istotę SU i zastanowić się, jaki on jest, a jaki być powinien.
Film przybliżył również możliwości i prawa SU. Materiał filmowy zwrócił
ponadto uwagę na radę SU jako organ bardzo ważny, mający na celu
reprezentowanie interesów ogółu uczniów, wskazując cechy, jakimi powinni
się odznaczać kandydaci do Rady SU. Ten krótki filmik zapoznał też
wszystkich z przepisami prawnymi regulującymi prace SU.
Mamy nadzieję, że zaprezentowany przez nas materiał przekonał
wszystkich, że wybory do SU to bardzo ważna sprawa, bo przecież każdy z
nas ma realny wpływ na życie szkoły.
Rejestracja kandydatów
Dzień 21 września w ZSO w Zatorze to kolejny dzień pracy szkolnej komisji wyborczej i zbieranie zgłoszeń kandydatów do Rady Samorządu Uczniowskiego. Pięciu uczniów Piotr Mitera, Marcel Warmuz, Tomasz Sochacki, Oskar Falkowski i Tosi Buassa, zgłosili się do członków komisji, deklarując swój udział w uczciwych wyborach o zaszczytne miano przewodniczącego SU. Nasza lista powoli się zapełnia. Póki co, mamy wizję twardej, męskiej gry.
Ważne lekcje wychowawcze: co może samorząd?
W kilku klasach naszej szkoły odbyły się niezwykle ważne lekcje
wychowawcze. Ważne, bo pozwalające uczniom zrozumieć istotę samorządu,
przydatność różnych predyspozycji do ubiegania się o miejsce w radzie
samorządu, czy też istotę uważnego czytania programów wyborczych
kandydatów.
Lekcja została zainspirowana materiałem z platformy CEO
(scenariusz: „Co może samorząd uczniowski”) oraz filmem pt. „Czym jest i
jak działa system?” (źródło: YouTube). Ponadto w scenariuszu
zastosowano plakaty wyborcze (źródło: www.google.pl)
Lekcja została przygotowana na platformie Playbuzz i opublikowana na autorskim blogu klasy IVa (https://zsonasza4a.blogspot.com/p/nasze-lekcje-wychowawcze.html ). Link do filmu udostępniono wszystkim nauczycielom.
To były świetne zajęcia, podczas których uczniowie zdobyli dużą dawkę wiedzy i nabyli nowe umiejętności.
Zaczynamy pracę - przystępujemy do programu "Samorządy mają głos!"
Mamy już Szkolną Komisję Wyborczą:
- Maria Wieliczko
- Zuzanna Błażej
- Amelia Sermak
- Bartosz Konik
To ważne, ale dla nas ważniejszym stało
się uzyskanie wiedzy na temat samorządu i przeprowadzenia prawidłowych
wyborów. Naszą pracę rozpoczęliśmy od lektury broszury "Wybory do władz
samorządu uczniowskiego - poradnik praktyczny". To wiele zmieniło w
naszym myśleniu. Założyliśmy na Facebooku grupę, w której prowadzimy
dyskusje i wymieniamy się naszymi pomysłami.
Staramy się też, by informacja o wyborach dotarła do każdego
ucznia. Na początek wykorzystujemy tradycyjną gazetkę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz